الجمعة، أغسطس 08، 2008

(مغرورة .. أنا ) (تحديث هام)

تحديث :: مستنياكو فى مدونتكم الجديدة ( للذاكرين والذاكرات) وربنا يجعلها فى ميزان حسناتنا جميعاً ...
حسكوا عينكوا تتأخروا....
__________________________________


مغرورة

مغرورةٌ أنا
أقولها معترفة

مغرورةٌ أنا
لا تسل عن...؟
السبب

مغرورة
وإن أردت أن تعرف
سر ذاك
الشطط

فلتنظر فى مرآتك
جيداً
فلتتأمل

تقاسيم وجهك جيداً
أعلمٌ
بأنك رجلٌ

أعلمٌ أنك لست
أجمل المخلوقات
و
أنك
لاتبالى بالمظهريات..

ولا تخدعك
العبارات..

ولكن إن سألتنى
فسأجيبك
بلا كلل

فقد رأيتك
ملاكاً يملك
الدنيا
رأيتك فتاى الأول
والأخير

رأيتك تحكم السيطرة
على تقاسيم وجهك

على نظراتك
على عباراتك
على همساتك

رأيتك كما لم يرك
أحد......

فهل لى من
سبيلٍ للهرب؟؟؟

إن كان لى
فلتدلنى
ولتخبرنى

عن السبب
إن لم يكن سراً
وحتى وإن كان

فلاتخف
لست ممن
يذيع سر نفسة
بلا ثمن

وأنت عندى الثمن
أنت عندى
الأمل

أنت عندى
الهدف...

فكيف ؟؟
قل لى
أن أصل للهدف؟؟

مغرورة
أنا
وأمام عينيك
إنهار الكبرياء

إنهارت الخيلاء
وإنهار الشطط

فكيف؟؟
قل لى
ان أصل للهدف؟؟؟

قل لى ما سر
هذا الأمل؟؟

مازال يملكنى
مازال يحكمنى...
مازل يحدونى...

ومازلت
لاأدرى ما سر
ذااك الأمل


مغرورة أنا
وعلى أعتاب
عينيك
يكمن السبب..

فكيف؟؟
قل لى
أن أصل للهدف؟؟؟؟؟؟


هناك 87 تعليقًا:

Diyaa' يقول...

يا غرورك
هي دي النرجسية لول
دعاء قباني لازم تبقي مغرورة :))
بجد تحفة يا بنت :)
هحتفظ بيها بعد إذنك يا مغرورة هانم

صالح سعيد يقول...

مساء الورد
ازيك يا دعاء
عامل ايه يا جميل
انا شامم ريحة اتجاه جديد فى الكتابه
اتفق معك فى هذا الاسلوب
حتى لايصاب القارئ بالملل
وكلاكيت تانى مره
عاجبنى حماسك ونشاطك وده لانى كسول بدرجة قدير جدا
وبعدين انا لمحت كلمة شطط تقريبا فى البوست
هى ليها علاقه باشطاط
اوعى يا دعاء
هههههههههههه
بهزر يا جميل
وبما انه الاعتراف بالحق فضيله مش فضيحه فانى اعترف انى ماليش فى مثل هذا النوع من الشعر المرسل
لكن بجد حاسس انك عشتى الكلام وانتى بتكتبيه
وده المهم والحلو فى نفس ذات الوقت
ان الواحد يعبر عن اللى جواه
تسلم ايدك

كاميليا يقول...

فقد رأيتك
ملاكاً يملك
الدنيا
رأيتك فتاى الأول
والأخير

رأيتك تحكم السيطرة
على تقاسيم وجهك

على نظراتك
على عباراتك
على همساتك

رأيتك كما لم يرك
أحد......
...........

إنها هى .. ذات المعضلة ..

مرآة الحقيقة .. ومرآة الحب

فكلنا يرى حبيبه فى مرآة الحب

ويضيف الى ملامحه الكثير من الرتوش .. يجمله .. يزينه .. يخرجه من قائمة البشر ويضعه فوق رأس قائمة الملائكة

ولكن

عندما تنكسر مرآة الحب

وننظر الى صورته فى مرآة الحقيقة

تقتلنا الصدمة ..

فقد هوى سقوطا من قمة قائمة الملائكة .. الى ذيل قائمة البشر

هكذا نراه .. لانه فالغالب يقسو علينا ويصفع القلب .. قبل ان يمضى.

مغرورة انت؟
لا
بل مٌحبة انت


كل الحب

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

الغرور والكبرياء ولكن أحبذ الكبرياء
فى الحب وليس الغرور
الكلمات موزونه جدا يدعاء
وماشاء الله كلمات تحفة ودمتى مبدعة
تحياتى لكى

PrInCeSS BeRy يقول...

فلاتخف
لست ممن
يذيع سر نفسة
بلا ثمن

وأنت عندى الثمن
أنت عندى
الأمل

أنت عندى
الهدف...

فكيف ؟؟
قل لى
أن أصل للهدف؟؟




ازيك يا دودو احلى غرور بجد حلوة اوى اوى كلها سمو كدة واحاسيس راقية


نيجى بقةلجزء تانى انا زعلانةةةةةةةةة وااااااااااااااااااء البوست اللى فات انا رديت علية وانتى مردتيش عليا وديتى على اللى قبلى واللى بعدى وانا مردتيش عليااااااا ومبقتيش بتيجى عندى تعالى سلمى ومتقريش بس ما تنسنيش ا وحشة واااااااااااااااء

gannah يقول...

يا دودو
بحب كتاباتك من النوعية دى جميلة جداا
بس أنا مش شايفة أى غرور خالص
أنا شايفة انسانة محبة جدااااااااا
وحشانى يا دودو جداااااااااا
تحياتى

السهم المكسور يقول...

البوست رائع

ومن وجة نظري ان دا مش غرور



مغرورة أنا
وعلى أعتاب
عينيك
يكمن السبب..

فكيف؟؟
قل لى
أن أصل للهدف؟؟؟؟؟؟



عجبني جدا هذا الكلام

السهم المكسور يقول...

يا ريت تزوري مدونتي البسيطه

maiosha يقول...

مغرورة
أنا
وأمام عينيك
إنهار الكبرياء

إنهارت الخيلاء
وإنهار الشطط
...................
يا دعاء إرحمينى
كل مرة أقول دى أجمل حاجة كتبتها .. تكتبى حاجة أحلى
أنا ممكن مكنش أحسن واحدة تحكم على الشعر ويمكن مليش فيه أوى
بس أنا بعرف الكلام الكويس من الكلام اللى مش
أعرف الكلام الموزون من الكلام اللى مش

بعد أحلى غرور شوفته وأحلى نرجسية قابلتها
وأجمل كلمات

خليكى مغرورة على طول
علشان تكتبيلنا كلام أجمل وأجمل

سلام يا جميل

The Führer يقول...

قصيدة جميلة اللحن مكتوبة بمشاعر الصراع الداخلي بين الواقع والمأمول.
تحياتي لصحفيتنا الجميلة ، برجاء تقبل مروري المتواضع

ňįĝŗő يقول...

أنا فاكر كويس إني كتبت تعليق هنا
بس اللي مش فاكره قوي بقى إذا كنت نشرت التعليق ولا لأ
بس أنا فاكر إني نشرت التعليق
كان بعد تعليق ضياء كمان
يا نهار أبيض
قِبّي بالتعليق يا دعاء بدل ما تقبّي بيه قدام البيه الظابط

المهم
أنا كنت باقولك إنك ما شاء الله
عندك قدرة إنك تكتبي حلو قوي في كل حاجة
سياسة ماشي
فن ماشي
رومانسي ماشي
و كله ماشي



يلا سلام

zOzO يقول...

مساء الفل
والغرور

حلوه يا دعاء
تسلم ايديكي

حسن حنفى يقول...

بسم الله كاشاء الله

بس الغرور مش دايما وحش

تقبلي مروري

مدحت محمد يقول...

الصراحة

انا حسيت انى بقرا

بقرأ لنزار فى القصيدة دى

أسير حبيبتي يقول...

السلام عليكم

كلمات جميله بجد

مغرورة أنا
وعلى أعتاب
عينيك
يكمن السبب..
فكيف؟؟
قل لى
أن أصل للهدف؟؟؟؟؟؟

تعبيراتك قوية فعلا

تحياتي ليكي

دعاء مواجهات يقول...

ديووو

(دعاء قبانى ) مرة واحدة انت كدة هتخلينى اغير مواجهات ونمشيها قبانى بقى

وننتمى للعيلة المالكة

وتبقى انت السبب

منور ياعم

واعتبرها هدية كمان

دا مكانك..

سلام

دعاء مواجهات يقول...

صالح سعيد

الأخ الجميل

بجد زياراتك المتفرقة دى بتسعدنى جدا جدا جدا

وانا تمام وكلو الحمد لله

وعاجبنى انا اكتر ان كلامى عاجبك وسياستى التدوينية عجباك

لا ياعم مالهاش علاقة بإشطااط
بس هو التأثير اللغوى للكلمة بس

هههههههههههههههههههه


عاجبنى اوى انك ممعمق جوايا وعارف المعاميق كلها وهذا هو الاختلاف

نورت مدونتك ياصالح بجد

سلااام

دعاء مواجهات يقول...

كاميليا

كلامك يعجزنى عن الرد

انا محبة حقاً

ولكن


(لشخص لم أرة بعد )

ولا اعرف هل هو موجود ف هذة الحياة أم أنة درب من الخيال ..

تقبلى حبى

دعاء مواجهات يقول...

رئيسة حزب الأحلام

اشكرك بشدة

بس الغرور لية نكهة خاصة

خاصة لو كان بالمحبوب

نورتى

دعاء مواجهات يقول...

- برنسيس بيرى

حبيب قلبى مقدرش على زعلك بجد

دا مش مقصود مجرد توهان لانى ببقى مرهقة بس

اشكرك ع رايك واحساسك بالكلمات

نورتى

دعاء مواجهات يقول...

جنة

حبيبتى انتى مختفية فين

قلقت عليكى


طمنينى

واتمنى ديما كلامى يعجبك

انتى بما انك اتعاملتى معايا فرأيك بيفرق معايا بجد

تحياتى ياجميل..

دعاء مواجهات يقول...

السهم المكسور

اكيد هو غرور من نوع خاص

وطابع خااص

ينسب الغرور لحبيب

تحياتى ليك

نورت

اتمنى دوام التواصل

سلام

دعاء مواجهات يقول...

ميوشة

هههههههههههههههههههههه

حبيبتى شئ يسعدنى اوى بجد اعجابك بكلماتى

ومتقلقيش هفضل مغرورة ومن غرور لأغر كمان

ههههههههههههههههههه

منورة ياعسل

حمدلله ع سلامتك..

دعاء مواجهات يقول...

- ذا فوهرر


هو فعلا صراع داخلى بين الواقع والمنشود

تحليل ليس خاطئ

نورتنى

اتمنى دوام التواصل

بيس

دعاء مواجهات يقول...

نيجرو

مااشى مااشى

دا انت رأيك دا وسام على كيبوردى

وقلمى وورقى

وكل حاجة بستخدمها ف الكتابة

ربنا يخليك ويهون عليك ياارب

منورنى ياباشمهندز..

دعاء مواجهات يقول...

- زوزو

مساء النور والجمال ياقمر

تسلميلى


فينك مختفية؟؟

نورتى

دعاء مواجهات يقول...

حسن حنفى

اكيد طبعا

انا معاك ف دة

نورت

دعاء مواجهات يقول...

مدحت محمد

دا شرف كبير وثقة اتمنى اكون على قدرها بجد

بس تعرف انت مش اول حد يقول كدة

بس انا نفسى اكون انا مش حد تانى

نورتنى

دعاء مواجهات يقول...

أسير حبيبتى

انت بجد
نشنت صح

دوول اكتر بيتين بحبهم

وبعتبرهم الماستر سيين

نورت

بطوط حبوب يقول...

اذا كان السؤال حقيقى فصدقسنى لاتوجد طريقه للوصول للهدف

لكن الرغبه والايمان وحدهم قادرين على تحقيق مثل هذه الانواع من الاهداف


حلوه كلماتك اوى بجد

appy يقول...

ايه يا دودو شكلك ميديش على كده يا جامد انت خالص
بجد حلو اوى يا عم المغرور بيه انت

الشنكوتي الكبير يقول...

مغروره
وصنعتي مني فارسا
واين غرورك امرأتي
وانتي فيض انكار لذاتك
مغروره انتي ؟
من قالها
ظلمتي انتي اميرتي
لأن من حق الملوك اذا اتوا ان يأمروا
وانتي ملكة هذا القلب والعقل استجاب اليك
تتسائلين عن السبيل وانتي نور هدايتي
تتسائلين عن السبيل
وهل املك لكي يا اميرة قلبي من سبيل اخر
غير هذا الدرب اقف في نهايته
احمل جراحي وقلبي المستقيل
مستقيل من هذة الدنيا اليكي
وملامحي وتقاسيم وجهي تشققت من شوقها وعطشها لأناملك
انا هنا في اخر المشوار انتظرك ملاكي
لتمنحي عمري الباقي وقلبي ارتواءه
==============

جامده جدا يا بنت يا دعاء انتي فزيعه مش قارد اجاريها بصراحه كلماتك جميله قوي
ربنا يسعد ايامك
سلاااااااااااااااااااااااااام

قلب مصرى يقول...

غرورك يا سيدتى لى إفتخار
لأن كبريائك أمام عينى انهار
وطريقك إلى قلبى
أسير فيه ليل نهار

برافو يا أستاذة دعاء
((التجديد حلو برضو)) :)

رحــــيـل يقول...

فعلا يادعاء

لما بنحب حد ونشوف من منظورنا الخاص

بنحس بغرور ان احنا ملكنا الدنيا ومش محتاجين حد تانى

هو مش غرور جايز ثقه زايده فى الحد ده

بس مع كلام كامليا لما بنفوق من الحب ده بنقع من فوووووق قوى لتحت قوى وبنصدم قوى

جميل قوى الحب اللى بشكل ده


رأيتك كما لم يرك
أحد......

فهل لى من
سبيلٍ للهرب؟؟؟


ولو فى سيبل للهرب اوعى تسالى راجل عليه هيتوهك دايما عشان هو حابب كده

تحياتى وتقديرى لكى

Desert cat يقول...

بالصبر
اصبرى وانتى توصلى للهدف

أحمد كمال يقول...

جميلة قوي الفكرة يا دعاء ، جميل إنها مثل كل امرأة ترسم حولها الهالة ، و تعبر عن نفسها بإعجاب ، و هي في الحقيقة ما ترسم إلا رتوش حول ملامحه ، و ما تغزل إلا لتحيط به ، و جميل أنها تعبر عن نفسها بوصفها له ، و كأنما بدونه لا تكون ، و هي تعلم أنه بدونها لن يكون ملاكا ، و لن يكون فتى أول .. و لا أخير .

دعاء مواجهات يقول...

بطوط حبوب

اشكرك بشدة

نصيحة غالية بس لية مفيش

وسيلة؟؟

نورت

دعاء مواجهات يقول...

appy

اية بس ياباشا

اومال ادى على اية بس

قوللى؟؟

منورة ياقمر..

دعاء مواجهات يقول...

الشنكوتى الكبير

بقى كل دة ومش عارف تجاريها

اوومال لو عرفت بقى

بجد شرف ليا

ان كلماتى تعجبك

منور مدونتك ..

دعاء مواجهات يقول...

- قلب مصرى

اكيد التجديد جميل

وانتظرووا المزيد

نورتنى

دعاء مواجهات يقول...

رحيل

ماشى ياقمر

مش هسأل

يمكن لأنى اعرف الجواب

نورتينى

اتمنى دوام التواصل

بيس

دعاء مواجهات يقول...

قطة الصحراء


اكيد الصبر مهم

والسعى أهم

تحيااتى

دعاء مواجهات يقول...

أحمد كمال

استاذى

كلماتك وتحليلك اعمق مما خيل لى أثناء كتابتها

بجد رأيك وزيارتك من الحاجت اللى بتفرق معايا كتيير جدا

دمت بخير

سلام

Soooo يقول...

ماهو عشان كده مش باعرف اجي اعلق عندك

الحاله ناعمه قوي قوي

همممم
وانتي ازيك وازي الحال
لا يا شيخه؟؟
بتهزري .. مش كده؟؟
طب خلاص انا هاشوف الحوار ده
يلا عايزه حاجه؟؟؟





سلامووووووووووووز

دعاء على يقول...

أنت عندى
الهدف...

فكيف ؟؟
قل لى
أن أصل للهدف؟؟

رائعه رائعه بجد
انتى بتكتبى حلو جدا و ربنا يوفقك يا رب
مرسيه على البوست الجميل ده
أنا حبيته جدا
سلامااااتى

darkskies يقول...

لن اسأل عن السبب
فهو واضح
جيد ان كتب لهذا الغرور نهاية على يده

كيارا يقول...

ده مش غرور ده ثقه وحب

دعاء الله عليكي ياقمر

حسن حنفى يقول...

اعتزلت التدوين

شكرا انكم قبلتوني في عالمكم الفتره

دي

ويشهد الله كم احببتكم فيه

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

حلو الغرور و مش عارفة ممكن يبقىلا كبرياء
تقبلي تحياتي

Mero.. يقول...

جميل والله
بجد مش مجاملة روعة..
فيها معاني كتير جميلة..
وجميل كمان التنوع اللي في مدونتك
ربنا يحفظك ويوفقك..
تحياتي :)

عاليا حليم يقول...

كلمات جميلة
فكرتها جديدة علي فكرة

دايما الشعراء الرجال يقلا في المرآة المغرورة شعر لكن جديد أن المرآة هي نفسها توصف نفسها بالغرور

ليكوريكا يقول...

بسم الله ماشاء الله


بقينا نبدع بالعاميه

والمواجهات هتبقي اشعار :)

يارب تكوني دايما بخير

وبلاش تزودي من جرعات الغرور

ليكوريكا

دعاء مواجهات يقول...

sooo

اية ياعم

ع راى ضياء

هلس هلس يعنى ...

نورتنا ياعم

بيـــــــــــــس

دعاء مواجهات يقول...

- دعاء على

ميرسى يادودو

ويارب ديما كلامى يعجبك

ودا شئ يسعدنى فعلا

سلااام

نورتى

دعاء مواجهات يقول...

darkskyies

اللى هو مين دة؟؟

نورت

دعاء مواجهات يقول...

كيارا

ميرسى ع رأيك

هو فعلا حب لكنة لم يوجد بعد

نورتى

اتمنى دوام التواصل

دعاء مواجهات يقول...

حسن حنفى

خير ياابنى حصل اية؟؟

لية القرار دة؟؟؟

بجد صعب اوى

حاول تراجع نفسك

بليز...

دعاء مواجهات يقول...

- زينب

اعتقد ان هناك شعرة فرق بين الكبرياء والغرور

وانا افضل الغرور بالصفات الحسنة

حتى استطيع الحفاظ على نفسى

نورتى

اتمنى دوام التواصل

دعاء مواجهات يقول...

mero

ربنا يكرمك ياميرو

منتحرمش من زياراتك ولا كلامك الجميل دا ابدا

وانا عارفة انك مش بتجامل لسبب بسيط

انك مبتعرفش تجامل اصلا

تحيااتى ليك

منور مكانك..

دعاء مواجهات يقول...

عاليا حليم

هنا عند مواجهات

الجديد كلووو ياقمر

ههههههههههههه

انتظرى المزيد

منوراانى

بيس

دعاء مواجهات يقول...

ليكوريكا

ازيك ياليكو ليك افتقادة ياعم

الدكتور مبرووك ع النتيجة مع انها متاخر

وانا تمام والحمد لله

واى خدعة احنا تحت الطلب..

احنا بتووع كلو..

بيس

Amgad يقول...

ايه ده يا دعاء
انا معرفش انك رومانسيكية اوي كده
هههههههههههههه
اختلف معاكي في تصنيف الموضوع كاحد انواع الغرور
لاني شايف انك كده مش مغرورة ولا حتي انانية انانية انااااااانية
علي راي مريام فارس
وان كان الكبرياء اقرب قليلا للتعبير عما تحاولين وصفه
وان كنت اري ان الغرور والكبرياء ملهومش دخل حتي بالموضوع اللي بيعبر بنسبة اكبر عن التفاني في الاعجاب وينطبق مع المثل القائل القرد ف عين حبيبتة غزال
عموما فلسفتك وان كانت غير مفهومة في بعض من الاوقات الا اني مقدرها جدا
تلاقي القوافي والوزن ليا تحفظ بسيط عليه
خالص تقديري والي الامام دائما

ahmed_k يقول...

أيه الكلام الكبير ده يا دعاء
بصراحه لا تعليق
غير ياااااا بخته

السماء الداميه يقول...

اسف على التاخير بجد انا اول مرة اشوف


غرور من النوع ده بجد كلامك حلو



وتشبيهاتك رائعة

ممكن نتبادل الروابط

ونتواصل معا

انا مستنى تعليقك

دكتور بهــدوء يقول...

دعاء ازيك
فعلا عاوز حد ياخد بالو ع البلوجه
مشغول جامد الاسبوع ده
بس ايه ياعم الرومانسيه دي
بجد كل مره بتدي تحفه اجمل م اللي بعديها


ترقبي قصيده زيها كده
عما قريب جدا
بس مش مغروره
حاجه ف الرومانتيكي بردو

ميرو انتكة يقول...

دودى وحشانى والله يا جميل
اخبارك ايه؟

ايه new look الجامد ده

لالالا بجد جامد قوى

سورى يا توتى على التاخير النت كان تعبان عندى خالص والجهاز كمان والله

بس يلا خير ربنا يوفقك يا قمر

سلامة سلامة

صباح الصباح يقول...

فلاتخف
لست ممن
يذيع سر نفسة
بلا ثمن

وأنت عندى الثمن
أنت عندى
الأمل

برافو عليكى.. واجمل تصقيفة للمشاعر الراقية اللى بتطل من كل حرف انكتب..

shayma يقول...

حلوة اوى يا دودو

بس هل الغرور فى الحب صحى ولااا؟؟؟

:))

محمد عبد القوى يقول...

انت كدة مش مغرورة
انت كدة منبع الغرور نفسه
حلو لقب دعاء قبانى ده
اشطاط ( مش شطط زي ما واحد صاحبنا فاكر )
_____________-
بوست جديد على قلم الحرية
بيس

نور الدين يقول...

كلماتك قوية وشت بذاك الإنبهار بالحبيب حتى انه أوصلك حد التناقض فوجدتك تقولين كيف السبيل الى الهرب وختمتى بكيف السبيل اليك حبيبى
....
حقا ما اروع هذا الشعور الذى يحرك شيئا فى قلوبنا فنصبح اشخاص غيرنا
نغضب ونفرح نبتسم ونبكى فى نفس الوقت
وتصبح كل فضيلة للحبيب هى شيء نفخر به وكانها لنا نحن حيث تتماهى الذوات
..
كلماتك عذبة ورقيقة
...
واتغرى ياستى زى ما انت عايزة الغرور حق يكفله الدستور للجميع ونحن نعيش فى واحة الحرية والحقوق الدستورية حتى إسالى جدو مبارك
...
تحياتى
نور الدين محمود

دعاء مواجهات يقول...

amgad

اولا احب اشكرك ع كل الملحوظات

الجميلة اللى أشرت ليها ولفتت بيها نظرى..

ثانيا قد يكون كبرياء قد يكون غرور

المهم انة اعتراف


تحيااتى ليك

دمت منورنى

دعاء مواجهات يقول...

aqhmed_k

ههههههههههههههههههههههههه

ازيك يااحمد؟؟

هو مين دة؟؟؟

نورت مكانك..

دعاء مواجهات يقول...

السماء الدامية

اشكرك ع رايك

والتواصل

يسعدنى ويشرفنى

نورتنى

دعاء مواجهات يقول...

دكتور بهدوء

((( بلوجة )))

هى بقت بلوجة

مااشى ياعم الرومانتيكى انت

ع فكرة انتوا لسة مجبتووش اخر مواجهات .

مواجهات ليها ف كلو وبتاع كلو

غرور غرور يعنى

ههههههههههههههههههههههه

منور يادكتور

ربنا معااك..
بيس

دعاء مواجهات يقول...

ميرو أنتكة

ولا يهمك ياقمر

المهم انك بخير

وحشاانى انتى كمان

وميرسى ياعم

اى خدمة

دا اقل حاجة عندنا ع فكرة .

هههههههههههههههههههههههههههه

نورتى

دعاء مواجهات يقول...

صباح الصباح

ميرسى ميرسى

(إنحنائة واجبة على تقديرك ومشاعرك المرهفة)

نورتينى

دعاء مواجهات يقول...

شيماء

انا شايفة انون صحى اوى كمان

ولكن بضوابط

يعنى بحدود

بس اكيد بيفيد ويمنع مشاكل

وتنازلااات كتيرر

إسألينى انا

نورتى ياقمر...

دعاء مواجهات يقول...

محمد عبدالقوى

لتكن (دعاء قبانى) من اليوم

كما أردتم لها الوجووود

ههههههههههههههههه

لا دا صالح بيهزر اصل دا سييم بيننا..

نورتنى كعادتك

دعاء مواجهات يقول...

نور الدين

اية ياعم ما كنا ماشيين كويس

بتخبط لية بس احنا ناس ماشيين جوا الحيط

يابا

ههههههههههههههههههه

بجد زيارتك واحساسك بالكلام اسعدنى جدا جدا

نورتنى

ومستنيااك كتيير

بيس

ADAM يقول...

السلام عليكم

ازيك يا حاجة

يعني لا بتسألي يعني

وكإن ملكيش أخ اسمه آدم

وكإن اللي روح هناك

ميعرفش اللي هنا

حقك يا ست

بس ربنا يوعدنا ونروح

ومش هننساكم بردو

بس بجد بجد والله حلو البوست

بس يا ريت تشيلي الهمزة اللي في

إنهار وإنهارت

انهار انهارت


تحياتي

ورمضان كريم


آدم

bastokka طهقانة يقول...

هايلة يا دعاء
ربنا يوفقك دايما
للامام


تحياتي

سومه...مجنونه فى بلد عاقل يقول...

بجد جميله جدااا يا دعاء وكسرتى فعلا القواعد وشديتينى من الاول للاخر
تحياتى ليكى سومه_87

دعاء مواجهات يقول...

- آدم

فينك ياابنى ممن فترة مختفى

انا اللينك ضاع منى ومش لاقياك

كويس انك جيت
بس متاخر

لسة فارك تقول حمدلله ع السلامة

الله يسلمك ياعم

منور مكانك

اوعى تغيب كدة تانى

بيس

دعاء مواجهات يقول...

طهقانة

نورتينى

اشكرك ع رايك

بس كان عندى طلب

اوعى تكونى طهقانة ابدا وانت ىداخلة مدونتى

بجد

ازعل

نورتينى

اتمنى دوام التواصل

بيس

دعاء مواجهات يقول...

سومة

بجد انتى بنت حلال

كنتى لسة ف بالى النهاردة

وكنت جيالك ف السكة

بس انتى سبقتى بقى

منورة ياقمر

ميرسى ع رايك ودا شئ يسعدنى بجد

بيس ياجميل..

abo salah يقول...

بعد السلام عليكم

جميلة يا دعاء

تحياتى لقلمك المبدع

ومبروك المدونة الجديدة وربنا يجعلها فى ميزان حسناتك

تحياتى

دعاء مواجهات يقول...

- أبو صلاح


وعليكم السلام

أشكرك ع رأيك

وديما منورنى بجد

سلااام